AUK-Logistics-WMS

Startende logistiek dienstverlener zeer tevreden met gebruik WELPP WMS

Sinds begin april 2019 gebruikt AUK Logistics het WELPP WMS, het startersproduct van WICS Enterprise. We gingen eens langs bij de logistiek dienstverlener in Cruquius (nabij Schiphol) om de ervaringen op te nemen én voor de eerste WELPP klantcase. Het gesprek vond plaats met Jarl Guichelaar, directeur van het bedrijf, en Gerrie de Haan, verantwoordelijk voor de operatie. Zij vertellen in deze blog over het bedrijf en het gebruik van WELPP.

Het magazijn in Cruquius. Hier en daar zijn de Amsterdamse invloeden zichtbaar. Tegelijkertijd met het afnemen van WELPP heeft AUK Logistics locatiestickers aangeschaft. Daardoor kunnen zij de stellingen efficiënt inrichten voor de kleinere artikelen.

Ontstaan en activiteiten AUK Logistics

Jarl is aandeelhouder geweest bij een grote logistiek dienstverlener. Na zijn vertrek daar werd hij benaderd door een Chinese investeerder of hij een Europese tak van AUK Logistics wilde opzetten voor de import en export van goederen. En zo geschiedde: “Ik ben begonnen met Gerrie begin 2018 en doordat Gerrie en ik beiden al 30 jaar in deze business werken, kregen we direct veel aanvragen via het eigen netwerk”, geeft Jarl aan over de start van AUK Logistics Netherlands BV.

WELPP is voor ons als startend bedrijf heel betaalbaar en voor 99% wat we zoeken. – Jarl Guichelaar, Directeur AUK Logistics

AUK Logistics houdt zich voornamelijk bezig met import en export vanuit Azië. Om die reden is tevens een Chinese werknemer aangenomen, die veel contacten onderhoud met de relaties in Azië. Van de import en export is 50% E-commerce van de grote marktplaatsen. “Daar maken wij weer poststukken van voor distributie in Europa. Dat kan ook per lucht, boot of trein.”
Jarl vervolgt: “Onze toegevoegde waarde is daarbij echt het ontzorgen van de klant. Bij ons is het niet ‘Kies 1 voor export, 2 voor administratie etc.’, maar bel ons en we gaan het regelen. 24/7 staat AUK klaar voor de klant. Dat er sommige zaken worden uitbesteed merkt de klant niets van, er blijft 1 aanspreekpunt en dat is AUK.”

Twee magazijnen

Op dit moment zit het magazijn in Cruquius vrij vol. Er kan naar eigen zeggen nog een kleine klant in met een aantal pallets. Daarnaast heeft AUK op Schiphol een eigen crossdockmagazijn, dat alleen wordt gebruikt voor transport. Er komen goederen binnen uit de VS of uit Azië, die worden ingeklaard en gelijk vanuit dat magazijn verstuurd. Op de locatie in Cruquius bestaat het team uit 3 mensen op kantoor, op de luchthaven heeft AUK Logistics 5 werknemers. Op de laatstgenoemde locatie wordt WELPP overigens niet gebruikt. Voor het pick en pack gedeelte heeft de logistiek dienstverlener oproepkrachten.

“Implementatie in een uur”

Een huidige klant en een ander concrete prospect waren de reden om te zoeken naar een WMS. De prospect zat bij een andere logistiek dienstverlener en wilde daar weg, dus moest er snel geschakeld worden. Jarl: “We zagen op de website van WICS (het Enterprise WMS van de makers van WELPP, red.) dat er ook een starterspakket was, vandaar dat we contact opnamen. Voor ons was het belangrijkste dat we konden tekenen en gelijk draaien. We moesten wel de locaties en artikelen uploaden, maar de implementatie was in een uur gedaan. Dat was absoluut voor ons een toegevoegde waarde. WELPP is voor ons als startend bedrijf heel betaalbaar en voor 99% wat we zoeken.”

Bij de overweging om voor WELPP te gaan werd ook meegenomen dat we eventueel kunnen doorgroeien binnen WICS. Omdat FEFO en multi-warehouse ook zullen gaan spelen, kan het zijn dat AUK op termijn overgaat naar het WICS Enterprise. “Maar tot op heden zijn wij zeer tevreden hoe het gaat, zeker omdat het voor ons allemaal nieuw was”, geeft de directeur van AUK Logistics aan. Gerrie vult aan: “Dat is ook waar je op selecteert, dat het betaalbaar is én makkelijk werkt. Dat zagen we bij de demo.”

Het gebruik van WELPP

Wat betreft het gebruik van het systeem zijn de mannen van AUK dus erg tevreden: “Ik vind het een heel fijn systeem om mee te werken. Ik heb nog nooit met zo’n WMS systeem gewerkt en zelfs ik begin het te snappen”, grapt Jarl. “De logica is goed. We hebben nog een klant die binnenkort gaat starten. Het tarief dat wij betalen voor wat we krijgen vind ik eigenlijk super. Wat we nodig hebben is voor onze klanten voldoende. Er zijn een paar dingen die we wel graag toe zouden voegen, zoals een adresboek. Dat is niet iets waar we stuklopen, maar meer een nice to have.”

Consultant Nicoline geeft uitleg over de nieuwe functionaliteit Wave picking.

Groeien op alle onderdelen

Over de toekomstplannen geven de heren van AUK Logistics aan gestaag te willen groeien op alle onderdelen, zowel binnen het crossdock als het voorraadbeheer. “We zijn bezig met een aantal potentiële klanten die het liefst morgen met ons willen beginnen, maar we hebben geen ruimte. We zijn wel bezig met een nieuwe loods, maar dat is wel een flinke stap. De huurprijzen rondom Amsterdam zijn bovendien niet heel voordelig. We proberen eerst de handel binnen te halen en dan snel te schakelen.”

“Overzichtelijk, hanteerbaar en betaalbaar”

We sluiten af met de vraag of AUK Logistics ons zou adviseren. Hierop zegt Jarl: “Absoluut. We zouden WELPP zeker als WMS pakket aanraden bij collega dienstverleners. Met name bij kleinere bedrijven die het nog een beetje moeten leren. Voor een grote logistiek dienstverlener zou WELPP niet voldoende zijn, maar voor elk bedrijfje hier op Schiphol zou ik jullie naar voren schuiven. Het is overzichtelijk, vrij makkelijk hanteerbaar en het tarief kost je de kop niet.”
Gerrie vervolgt: “Voor mij is heel belangrijk dat als ik een vraag heb, telefonisch of per mail, ik een snel antwoord krijg. Dat hebben onze klanten namelijk met ons ook. En dat is bij jullie het geval.”

Wij bedanken Jarl Guichelaar en Gerrie de Haan voor de medewerking aan deze klantcase! Wilt u meer informatie over AUK Logistics? Neem dan hier contact op.

Comments are closed.
nl_NL